
Що це за звір і чому він такий важливий?
Європейський автопром усе частіше стикається з жорсткими екологічними нормами та високими виробничими витратами, а покупці хочуть доступні та практичні автомобілі. І ось парадокс: за межами ЄС вже є саме така модель від Škoda — кросовер Kylaq, який одночасно дешевший за найбільш «бюджетну» Fabia та має кращу комплектацію. Але, на жаль, шанс побачити його на європейських дорогах практично відсутній.
Що там по грошах?
Для наочності візьмемо найпростіше оснащення Fabia в Чехії: її стартова ціна — приблизно 16 000 євро. Що пропонують за ці гроші? Чотириметровий хетчбек з 15-дюймовими сталевими колесами, простим «атмосферником» на три циліндри (80 к.с.) і ручною кліматичною установкою. Мінімум із мінімального.

Тим часом в Індії з'явився Kylaq, який у базовій версії коштує 789 000 INR — у перерахунку приблизно 9 000 євро (і це не якісь «барабанні» колеса і порожня комплектація). Для порівняння: різниця більше ніж удвічі! При цьому Kylaq — це кросовер, який апріорі має бути просторішим і практичнішим.
Цифри, від яких паморочиться в голові
- Fabia в Європі: від 16 000 євро за базову версію.
- Kylaq в Індії: від 9 000 євро, але вже з «турбованим» 1.0 TSI.
- Топовий Kylaq: приблизно 15 100 євро, що все одно дешевше за «голу» Fabia.
Ну і як тут не поставити питання: чому так?
Що вміє Kylaq?
Формально Kylaq трохи коротший за Fabia — він «вписується» в індійський податковий поріг до 4 метрів. Але під капотом у нього в усіх версіях 1,0-літровий турбомотор (115 к.с.), з яким можна вибрати «механіку» або «автомат». Уже в базі є світлодіодні фари спереду та ззаду, 16-дюймові колеса і рейлінги на даху.

Вважаєш, що це «занадто скромно»? Тоді переходимо до рівня Signature: там вже додано круїз-контроль, 7-дюймовий екран мультимедіа, легкосплавні диски. А в Signature+ до цього списку додається 10-дюймова «голова», «цифрова приладова панель» і автоматичний клімат-контроль. І все це — все ще дешевше за європейську Fabia. У топових версіях є навіть охолоджувані передні сидіння з електроприводом і панорамний дах.
Чому ми не побачимо Kylaq в Європі?
Здоровий глузд підказує: якщо автомобіль недорогий, практичний і затребуваний, то чому б не випустити його на ринок Старого Світу? Але реальність така, що європейські стандарти, податки та жорсткі екологічні норми суттєво підвищують ціну будь-якої машини. Додаємо ще й штрафи за викиди — і виходить, що «дешевий» Kylaq в таких умовах уже не був би дешевим.
Ще один момент — «обов'язкові» системи безпеки та електронні помічники, нав'язані ЄС, теж коштують грошей. А «зелена» політика ЄС (Green Deal) збільшує вартість багатьох виробничих процесів, тому ніякі «чудеса ефективності» тут уже не допоможуть. Результат? Вигідніше не ризикувати і не виводити модель на європейський ринок, ніж отримати «дизайнерський» (і фінансовий) провал.

А що з перспективами?
Багато експертів вважають, що саме автомобілі на кшталт Kylaq могли б стати порятунком для традиційних європейських брендів на тлі загальної тенденції до подорожчання авто. Адже людям потрібен простий, бюджетний і водночас добре оснащений транспорт. Іронічно, але такі машини вже є, тільки продаються вони далеко за межами ЄС — і роблять це більш ніж успішно.
Якби в один прекрасний день Škoda все ж ризикнула офіційно представити Kylaq в Європі за «індійськими» цінами, у дилерів гарантовано вишикувалися б черги. Але, на жаль, у реальності компанія лише представить нові кросовери або електромобілі зі стартовими цінниками, які змусять нас згадувати про Fabia за 16 000 євро як про «вигідну пропозицію».

Підсумок
Škoda Kylaq — яскравий приклад того, яким має бути справді доступний SUV: компактний, але при цьому просторий, недорогий, але добре оснащений. Він міг би стати хітом у Європі без особливих маркетингових зусиль. Однак у сучасних умовах, на жаль, шлях йому закритий. Виходить цікавий парадокс: у бренду є «рятівна бомба» в сегменті бюджетних кросоверів, але підірвати ринок ЄС їй не дають все ті ж правила та обмеження, під якими ми всі тут живемо.