
На хвилі цього конфлікту одразу кілька автопроизводників подали колективну скаргу до Світової торгової організації. Серед них — китайці (хто б сумнівався), Tesla (логіка зрозуміла, у неї завод у Шанхаї), BMW (всі бачили iX3 «родом» з КНР). Здавалося б, Mercedes-Benz не має прямої вигоди від китайського виробництва саме своїх електромобілів, але і він несподівано приєднався до скарги. «Звідки вітер дме?» — запитуються багато аналітиків.
Причина дивного кроку
Насправді все досить просто. По-перше, у Mercedes є тісний зв'язок з брендом Smart — той належить китайському концерну Geely, і німецький виробник зберігає 50% частки в цьому спільному підприємстві. По-друге, найбільшим самостійним акціонером Mercedes є мільярдер Лі Шуфу, власник Geely. Тобто, коли йдеться про мита, що б'ють по бізнесу Geely і Smart, Mercedes не може залишатися осторонь. Плюс при такому розкладі впливові «чеські» (читай: китайські) інвестори цілком здатні натискати на керівництво Mercedes, щоб воно підтримало колективний позов.
Трохи деталей
Тарифи ЄС передбачають підвищення мит приблизно на 20% понад базові 10%. Тобто деяким моделям загрожує понад 30% імпортних зборів. Скажімо, кросовер Smart #1 і шведське (але фактично китайське) Volvo EX30 збираються в Китаї, а значить, потрапляють під цю жорстку податкову надбавку. Подібна ситуація і у Tesla Model 3, яка випускається в Шанхаї. Подібні витрати роблять автомобілі помітно дорожчими, що сильно б'є і по європейським маркам, які намагаються освоїти китайські потужності.
Що там по грошах?
Раніше склалося враження, що мита — це «чарівне спасіння» для Європи від дешевих китайських конкурентів. Але виявилося, все не так просто. В результаті самі європейські бренди змушені включатися в судові тяжби. Адже якщо витрати на ввезення машин з Китаю зростають на кілька тисяч євро за штуку, то це безпосередньо впливає на собівартість і ціну для кінцевого покупця. BMW, Tesla, Smart — всі вони втрачають привабливість своїх моделей, коли ціна стрибає вгору на 20 і більше відсотків.
Чим це загрожує?
- Китай може ввести відповідні мита на європейські машини, і постраждають насамперед виробники преміум-класу (Mercedes, BMW, Audi), які продають у Китаї сотні тисяч автомобілів щорічно.
- Розгляди в СОТ можуть затягнутися на півтора роки, поки сторони будуть обмінюватися аргументами і таблицями розрахунків.
- Євросоюзу доведеться пояснювати, чому саме такі мита були необхідні. А уряд Китаю вже погрожує прийняти «дзеркальні заходи», тобто вдарити по європейському експорту.
Думка з дивана редактора
Чесно кажучи, вся ця ситуація нагадує шахову партію, де кожен крок може обернутися неприємністю для супротивника, але й самому потрібно діяти обережно. З одного боку, Європа намагається захистити своїх автопроизводників від агресивної експансії китайських електромобілів. З іншого — виявляється, що німці, англійці, шведи та американці теж залежать від китайських заводів і ринку. І якщо завтра Китай влаштує «відповідь», то європейський автопром (і так стикаючись з жорсткими екологічними нормами і зростаючими витратами) може отримати удар у самий відповідальний момент.
Питання в тому, чи знайдуть сторони компроміс без тотальної торгової війни? Поки що процес рухається до суду, а Mercedes, як виявилось, має всі підстави ставати в один ряд з BMW, Tesla і «китайськими колегами». Це відмінний приклад того, як глобальні зв'язки бізнесу можуть перетворити поняття «свій-чужий» на досить умовну категорію. Адже в результаті страждати може і виробництво в Китаї, і продажі машин всередині Європи, і робочі місця по обидва боки земної кулі.