
В результаті в 2020 році була оголошена реструктуризація, під яку потрапила і фабрика в Барселоні. До грудня 2023-го тут зійшов з конвеєра останній пікап Nissan Navara, а майже три тисячі працівників змушені були зібрати валізи і покинути рідну площадку.
Однак на цьому історія заводу не закінчилася. Навпаки, зараз вона, здається, починає друге дихання, тільки вже в супроводі не японської, а китайської компанії. Врешті-решт, виробничий комплекс виявився готовим до запуску нових проєктів, і чекати довго не довелося — китайська марка Chery «застолбила» собі цей плацдарм, вдихнувши життя в історичний бренд Ebro за підтримки місцевої фірми EV Motors.
Як китайці опинилися в Барселоні?
Chery давно приглядалась до європейського ринку. Під час розмов про можливе збільшення мита на імпорт електромобілів з Китаю, компанія вирішила зіграти на випередження. Разом з іспанською EV Motors, якій належить відроджена марка Ebro, вони домовились про співпрацю. Результат? Частина виробництва автомобілів Chery переноситься в колишній заводський комплекс Nissan. Здається, іронічно: «західний» гравець йде, азійський — приходить. Але місцеві політики, включаючи президента Каталонії Сальвадора Іллу і іспанського міністра промисловості Жорді Ереу, явно не проти: нове життя заводських цехів гарантує робочі місця, а це завжди цінно для регіону.

Що там по грошах?
З точки зору «чистої економіки» рішення логічне. Китайські виробники відрізняються гнучкістю і вміють робити машини, які користуються попитом. У Барселоні зараз працює близько 350 осіб, зібраних із числа тих, кого скоротила японська компанія. Вони займаються крупноузловою зборкою модулів, які поки везуть з Китаю. Але в планах — все більшу частину виробничого процесу переносити в Європу. За запевненнями Chery, кількість працівників зросте до 1 250 осіб, а саме виробництво стане набагато «місцевим», хоч і з суттєвою китайською компонентною базою.
Місцеві влади підтримують такий крок, в тому числі й фінансово (мова йде про різні субсидії та податкові пільги для залучення інвесторів). Багато хто бачить у цьому приклад «нової хвилі», коли азіатські компанії будуть все активніше закріплюватись в Європі, і добре, якщо це означає відновлення робочих місць для тих, хто ще вчора опинився біля розбитого корита.
Трохи про Ebro та його моделі
Ebro — це не просто гарна «нова» марка. Насправді у неї досить довгий шлях: колись під цією назвою випускали ліцензійні вантажівки. Потім в справу втрутився Nissan, викупивши контрольний пакет акцій. З часом бренд зник з поля зору. Тепер Ebro знову в строю, причому з китайськими коренями та сучасними електромобілями.

Перше: Ebro S700
Першою моделлю стане кросовер Chery Tiggo 7, що отримав європейське ім’я Ebro S700. Правда, кажуть, що Mercedes зареєстрував позначення «S700», тому можливі суперечки по торговій марці. Але китайців це, здається, не лякає: якщо доведеться змінити назву, вони зроблять це на ранньому етапі без особливого збитку. До того ж вже відомо, що в Барселоні будуть випускати і автомобілі під маркою Omoda (також належить Chery). Подібне «розширення асортименту» передбачає ще більший ріст робочих місць, а відповідно й фінансових вливань у регіон.
Моя особиста думка
Спостерігаючи за всім цим, я не можу позбутись думки, що повторюється знайомий сценарій: «старі» автопроизводники згортали проєкти через високу собівартість і внутрішні проблеми, а більш гнучкі конкуренти займають вільні ніші. Китайські компанії вже давно тренуються на домашньому ринку, випускають мільйони машин, а тепер дивляться на Європу як на новий полігон. І якщо частина їх продукції справді буде збиратися в межах ЄС, то питання митних зборів перестає бути таким гострим. Додайте до цього готові виробничі площі, навчених робітників і прихильність чиновників — і ось у нас рецепт вдалого старту!

Цікаві факти
- Завод Nissan Motor Ibérica в момент піку (близько 2008 року) випускав не тільки автомобілі, але й двигуни для різних моделей компанії.
- В цілому підприємство в Барселоні функціонувало понад 40 років, перш ніж його закрили.
- Бренд Ebro колись славився вантажівками, створеними за ліцензією Ford, а потім Mitsubishi. Тепер же «реінкарнує» у вигляді електричного SUV.
- Китайський автопром лідирує в галузі електромобілів у себе на батьківщині, їх продажі там вимірюються мільйонами щорічно.
Вектор розвитку: що далі?
Чи є відкриття китайського автовиробництва в Барселоні першим кроком до повномасштабної експансії азіатських брендів в Європі? Чи це просто одиничний приклад вдалої співпраці? Показав час. Однак тенденція налице: європейські компанії одна за одною анонсують звільнення і закриття заводів, а китайці все сміливіше експериментують на глобальному ринку. Не виключено, що через кілька років ми будемо бачити вже чималу частину автомобілів з китайськими коренями, зібраних прямо в ЄС.
Хочеться вірити, що така «нова кров» стане мотивацією і для «старожилів», які застрягли в виробничих і фінансових кризах. А для жителів регіонів, постраждалих від уходу великих іноземних компаній, це шанс відновити робочі місця і знайти нову точку зростання економіки. Тож поки деякі бренди намагаються вичерпати воду зі своєї тонучої лодки, більш спритні конкуренти освоюють незайнятий простір. І, здається, роблять це досить успішно.