Найдовший підводний тунель Rogfast у Норвегії — авто новини світу | automotive24.com.ua

Найдовший підводний тунель у світі: як Норвегія планує заощадити водіям понад 10 годин

Якщо вам здається, що довгі тунелі — це нудно й виснажливо, норвежці готові з цим посперечатися

twitter facebook whatsapp linkedin

У країні фіордів просто зараз реалізують проєкт, який без перебільшення увійде в історію: найдовший у світі підводний автомобільний тунель. І це зовсім не чергова «дірка в скелі», а складна інженерна споруда з несподіваними та сміливими рішеннями.

Навіщо взагалі знадобився такий тунель

Йдеться про автомагістраль E39, що тягнеться вздовж західного узбережжя Норвегії від Тронгейма до Крістіансанна. Сьогодні маршрут протяжністю близько 1 100 кілометрів займає приблизно 21 годину — і це за ідеальних умов. Дорогою водіям доводиться користуватися сімома поромами, а це розклади, очікування й, м’яко кажучи, не завжди передбачувана погода.

Після завершення проєкту час у дорозі скоротиться майже вдвічі: весь шлях можна буде подолати за 10,5–11 годин — і без жодного порома. Ключовим елементом цієї схеми стане підводний тунель Rogfast.

Rogfast: цифри, від яких трохи паморочиться в голові

Довжина тунелю сягатиме приблизно 27 кілометрів — більше, ніж у будь-якого іншого підводного тунелю у світі. У найглибшій точці він проходитиме на глибині близько 400 метрів під рівнем моря. Для розуміння масштабу: тиск там доходить майже до 40 бар. Це в десятки разів більше, ніж тиск у автомобільних шинах.

Цікаво й те, що конструкція буде не зовсім класичною. Частина тунелю фактично являє собою гігантські труби, прокладені під морем, а не просто вирубані в скелі. Ще на етапі будівництва інженери зіткнулися з протіканнями солоної води, але попри це проєкт продовжують реалізовувати — і досить впевнено.

Ювелірна точність під водою

Будівництво ведеться одночасно з двох боків. Дві незалежні ділянки тунелю мають зустрітися точно посередині, а допустима похибка — лише близько 5 сантиметрів. Для таких глибин і масштабів це майже хірургічна точність.

Ціна питання та строки

Спочатку проєкт оцінювали приблизно в 1,5 млрд євро, але, як це часто буває з мегабудівництвами, бюджет зріс — нині йдеться вже приблизно про 2,2 млрд євро. Роботи стартували у 2018 році, згодом їх тимчасово призупиняли, а тепер введення в експлуатацію перенесли на 2033 рік.

Підводні розв’язки та запитання до майбутнього

Тунель складатиметься з двох окремих труб, кожна з яких матиме по дві смуги руху в одному напрямку. Ба більше, всередині підводного комплексу з’являться два кільцеві перехрестя, що забезпечать з’їзд на острів Квітсёй. Підводні «кільця» звучать майже фантастично, але саме так це й заплановано.

Залишається лише питання, актуальне для сучасної Норвегії: хто саме зможе користуватися цим тунелем. Країна активно обмежує автомобілі з ДВЗ, тож не виключено, що бензинові, а особливо дизельні машини або зіткнуться з високими тарифами, або поступово поступляться місцем електромобілям. Утім, за таких витрат на будівництво кошти на утримання все одно доведеться десь знаходити.

Так чи інакше, Rogfast обіцяє стати не просто дорогою, а справжнім інженерним символом країни. І, відверто кажучи, заради такого тунелю цілком можна запланувати окрему подорож.