Авто новини: Європейська батарейна мрія на межі провалу | automotive24.com.ua

Європейська батарейна мрія на межі провалу

Неефективність європейського виробництва

twitter facebook whatsapp linkedin

Схоже, що на «старому континенті» ми досі не навчилися виготовляти певні речі швидко й недорого. Якби це не мало наслідків, можна було б просто махнути рукою, але тепер наше майбутнє буквально будується на цих технологіях. А коли за ідею починають платити сотні мільйонів євро, щось таки починає нервувати.

Урок історії: Аральське море

Згадайте про Аральське море: радянські планувальники пустили води Амудар’ї та Середньої Амудар’ї на зрошення бавовняних плантацій — і замість процвітання отримали пустелю з соляними бурями. Цікавий факт: до 2000-х Арал втратив близько 90 % свого об’єму, а сіль вітром розносилася на кілометри.

Green Deal і електротранспорт

Сьогодні ЄС намагається повторити цей сценарій — лише в масштабах усієї Європи. Мета благородна: зменшити викиди й відмовитися від нафти. Але за ідеологію часто доводиться платити надто дорого: акумулятори коштують дорого, а у нас немає дешевої енергії, потрібних ресурсів і стабільних зарядних мереж.

Крах Northvolt і проблеми Novo Energy

Шведський стартап Northvolt, створений у 2015 році, «з’їв» мільярди євро інвестицій та зазнав банкрутства в березні цього року. Новина про одне з найбільших банкрутств сучасної Європи могла би стати сигналом переглянути «електроманію», але натомість запускають нову ініціативу — завод Novo Energy під Гетеборгом.

  • Спочатку Northvolt звільнив 30 % співробітників;
  • потім Novo Energy оголосила скорочення половини тих, що лишилися;
  • генеральний директор зізнається: без свіжих інвестицій далі не витягнути.

Чого чекати далі?

Чесно кажучи, ситуація нагадує прислів’я «якщо хочеш насолити — скажи, що озелениш». ЄС уже влив у батарейні проєкти 1,8 млрд €, але за рогом підстерігають нові виклики: сировина, мережі, логістика… Тому питання стоїть не «чи будуть провали», а «скільки ще масових звільнень та банкрутств нас очікує».