
Схоже, що на «старому континенті» ми досі не навчилися виготовляти певні речі швидко й недорого. Якби це не мало наслідків, можна було б просто махнути рукою, але тепер наше майбутнє буквально будується на цих технологіях. А коли за ідею починають платити сотні мільйонів євро, щось таки починає нервувати.
Урок історії: Аральське море
Згадайте про Аральське море: радянські планувальники пустили води Амудар’ї та Середньої Амудар’ї на зрошення бавовняних плантацій — і замість процвітання отримали пустелю з соляними бурями. Цікавий факт: до 2000-х Арал втратив близько 90 % свого об’єму, а сіль вітром розносилася на кілометри.
Green Deal і електротранспорт
Сьогодні ЄС намагається повторити цей сценарій — лише в масштабах усієї Європи. Мета благородна: зменшити викиди й відмовитися від нафти. Але за ідеологію часто доводиться платити надто дорого: акумулятори коштують дорого, а у нас немає дешевої енергії, потрібних ресурсів і стабільних зарядних мереж.
Крах Northvolt і проблеми Novo Energy
Шведський стартап Northvolt, створений у 2015 році, «з’їв» мільярди євро інвестицій та зазнав банкрутства в березні цього року. Новина про одне з найбільших банкрутств сучасної Європи могла би стати сигналом переглянути «електроманію», але натомість запускають нову ініціативу — завод Novo Energy під Гетеборгом.
- Спочатку Northvolt звільнив 30 % співробітників;
- потім Novo Energy оголосила скорочення половини тих, що лишилися;
- генеральний директор зізнається: без свіжих інвестицій далі не витягнути.
Чого чекати далі?
Чесно кажучи, ситуація нагадує прислів’я «якщо хочеш насолити — скажи, що озелениш». ЄС уже влив у батарейні проєкти 1,8 млрд €, але за рогом підстерігають нові виклики: сировина, мережі, логістика… Тому питання стоїть не «чи будуть провали», а «скільки ще масових звільнень та банкрутств нас очікує».