
Саме так сталося з Lucid: запуск програми сертифікованих уживаних авто несподівано продемонстрував, наскільки болісно падає вартість навіть відносно свіжих електричних моделей.
Чому електрокари майже не тримають ціну
Насправді автомобілів, які з роками дорожчають, — одиниці. Усе масове майже завжди дешевшає, а з електромобілями ситуація ще жорсткіша. Причин кілька: пропозиція зростає швидше за попит, технології батарей швидко застарівають, а покупці добре розуміють, що вже за пару років з’являться дальнобійніші та швидші версії.
Колись Tesla вибивалася з цього правила — попит був шалений, а виробництво обмежене. Але це «вікно можливостей» закрилося досить давно. Ринок змінився, і тепер навіть гучні імена не рятують від знецінення.
Хто такі Lucid і чому про них знову заговорили
Історія Lucid почалася ще у 2007 році, коли колишній віцепрезидент Tesla Бернард Цзе заснував компанію Atieva. Згодом до проєкту приєднався екс-технічний директор Tesla Пітер Роулінсон, а бренд отримав нинішню назву — Lucid Motors. Перший серійний автомобіль, седан Lucid Air, вийшов лише у 2021 році, а нещодавно до нього приєднався електричний SUV Gravity.
Втім, до масштабів Tesla компанії ще далеко: за перші дев’ять місяців року Lucid передав клієнтам близько 10 500 автомобілів. Для стартапу — непогано, але для масового ринку це крапля в морі.
Сертифіковані вживані авто: виглядає привабливо, але є нюанс
У Lucid вирішили, що машин на вторинному ринку вже достатньо, й запустили програму сертифікованих уживаних авто. Умови суворі: лише перший власник і пробіг менше ніж 100 000 км. Кожен автомобіль перевіряють більш ніж за 160 пунктами, усі дефекти усувають, а за бажанням клієнта машину навіть можуть оновити — наприклад, встановити нові системи допомоги водієві.
До цього додається залишок заводської чотирирічної гарантії плюс ще 12 місяців зверху і цілодобова допомога на дорозі. На папері — майже ідеальна пропозиція.
Ціни, які говорять самі за себе
Найбільш доступний варіант — Lucid Air Pure 2023 року з пробігом близько 32 000 км. Новим такий седан коштував приблизно 66 000 євро, а зараз його продають орієнтовно за 42 000 євро. Втрата вартості — більш ніж відчутна.
Навіть свіжіший Air Touring 2024 року з пробігом близько 35 000 км оцінюють приблизно у 52 000 євро, хоча новим він коштував близько 74 000 євро. Цифри наочні й, чесно кажучи, трохи лякають.
Чи вигідно це зрештою
Для покупця вживаного електромобіля це чудова новина: можна отримати технологічну й дорогу машину з великим дисконтом. Але є й інший бік медалі. Сам виробник фактично демонструє: купуючи електрокар новим, ви майже гарантовано втрачаєте значну суму за короткий час.
Парадоксально, але сьогодні знецінення лякає покупців сильніше, ніж запас ходу чи проблеми із зарядками. Електричний «сон», який колись подарувала Tesla, виявився недовгим. І якщо автовиробники все ще розраховують на швидку та безболісну відмову від ДВЗ, реальність поки що говорить зовсім про інше.