
Як усе починалося?
Переговори між Nissan і Honda стартували з великим розмахом, і ідея об’єднання здавалася очевидним шляхом до створення третьої за величиною автомобільної імперії після Toyota і Volkswagen. План був амбітним: створити нову компанію, де обидва бренди мали б рівні частки. Підтримка Міністерства промисловості Японії додавала впевненості в успіху – адже хотіли запобігти можливості поглинання Nissan не найкращим гравцем. Але ось нещастя – Honda, завдяки своїм більш міцним позиціям, наполягала на строгому контролі над спільним бізнесом, що викликало напругу між керівництвами.
Що пішло не так?
Основна проблема виникла через розподіл влади. Менеджери Nissan не були готові втратити свою незалежність і підкорятися умовам, нав’язаним Honda. Коли розбіжності по ключовим питанням досягли критичної точки, Nissan оголосив про вихід із угоди. Можна сказати, що очікування обох сторін розвалилися так само швидко, як і почалися переговори. Як би сумно це не було, але для Nissan це означає необхідність самостійно вирішувати кризу.
Плани «на випадок екстриму»
Відмова від угоди стала сигналом до масштабних скорочень і перебудов. Відповідно до попередніх планів, Nissan готується до наступних кроків:
- Звільнення близько 9 тисяч співробітників по всьому світу.
- Скорочення глобального виробництва приблизно на 20% – наприклад, на китайському ринку виробництво зменшили з 1,5 до 1 мільйона автомобілів на рік.
- Редукція управлінських посад приблизно на 20%.
- Перегляд роботи на ринках, де бізнес виявляється збитковим – звідти Nissan має намір повністю вийти.
Що там по грошах?
Основною фінансовою метою компанії є економія коштів за рахунок оптимізації виробничих процесів та скорочення адміністративних витрат. Планується заощадити близько 400 мільярдів ієн, що приблизно відповідає 3–4 мільярдам євро (курс коливається, тому це приблизно). Для досягнення беззбитковості Nissan повинен був випускати 3,1 мільйона автомобілів на рік, а тепер поставлена задача – вже при 2,5 мільйона. Це амбітна мета, і якщо все піде за планом, то витрати на продажі та управління скоротяться майже вдвічі, а виробничі процеси стануть значно ефективнішими.

Що далі?
Не виключено, що в найближчі місяці Nissan почне закривати не тільки заводи, а й цілі регіони, де продажі йдуть не за планом. Такі заходи можуть призвести до масштабних змін не лише в компанії, а й на світовому автомобільному ринку. Звісно, будь-які зміни пов’язані з ризиками, але саме в період кризи часто народжуються інноваційні ідеї, здатні кардинально перевернути галузь.
Безумовно, подібні зміни завжди залишають за собою емоційний відбиток. Скорочення та закриття заводів можуть зачепити тисячі співробітників, що додасть невизначеності на ринку праці та серед партнерів. Але, з іншого боку, це може стати відправною точкою для реструктуризації та оновлення бізнес-моделі, якщо компанія зуміє зробити висновки з того, що трапилося.
Цікавий факт
Чи знаєте ви, що автомобільна індустрія неодноразово проходила через подібні кризові моменти? Згадаємо, наприклад, кризу 2008 року, коли багато автогігантів переживали серйозні потрясіння, але потім змогли перебудувати свої стратегії та повернутися на ринок з новими ідеями.
Особистий погляд редактора
Якщо говорити відверто, ситуація в Nissan – яскравий приклад того, як амбітні плани можуть розвалитися через розбіжності та незлагоджені дії керівництва. На мій погляд, розрив з Honda може стати для Nissan можливістю переосмислити свої пріоритети та знайти нові шляхи для розвитку. Хоч зараз шлях до відновлення здається тернистим, іноді саме кризові моменти стимулюють компанії шукати інноваційні рішення, які в кінцевому результаті можуть повернути їм колишню славу.
Спостерігати за такими змінами завжди цікаво, адже вони нагадують нам, що навіть у світі великих корпорацій людські амбіції та нерозуміння можуть зіграти вирішальну роль. Будемо сподіватися, що Nissan зуміє використати цей шанс для позитивних змін та подолати труднощі, які здаються непереборними.