
Коли 1974 року з’явився перший Volkswagen Golf, ніхто не міг уявити, яким важливим авто він стане. Протягом 51 року випущено понад 37 мільйонів екземплярів – це абсолютний рекорд концерну. Для порівняння: знаменитий «Жук» розійшовся накладом 21,5 мільйона, а «Поло» – 20 мільйонів. Переваги Golf перед конкурентами не викликали сумнівів: компактний, надійний, місткий і доступний. Його купували сім’ї, студенти та навіть молоді менеджери: за помірну ціну він пропонував практично все, чого можна очікувати від автомобіля.
Помилка стратегії: пріоритет електрокарам
Кілька років тому в Volkswagen зробили висновок: «майбутнє – за електрокарами». Тож вирішили відмовитися від традиційного Golf і замінити його електричним ID.3 – нібито третім за важливістю проєктом після «Жука» та «Гольфа». Та реальність виявилася жорстокою: ID.3 перетворився на один із найбільших провалів бренду. А теперішню восьму генерацію обіцяють назвати «останньою» з двигуном внутрішнього згоряння.
Чому все пішло не за планом
Спочатку – ціна. Електричний Golf (він же ID.3 дев’ятого покоління) збудують на новій платформі SSP, трохи кращій за попередню MEB, але дорожчій у виробництві. Коли за авто просять $30 000, багато хто обирає більш доступні альтернативи. Другий фактор – технічні обмеження: запас ходу, мережа зарядних станцій, вага батарей. Поєднання «дорого й складно» відштовхує масового покупця, а саме він колись зробив Golf бестселером.
Реальні цифри падіння
У компанії досі зберігається документ, де в 2015 році продали понад мільйон Golf за рік. У 2024-му їх реалізація опустилася трохи вище за 300 000 шт. А на найближчий сезон прогнозують не більше ніж 250 000 машин. Іншими словами, за десять років падіння склало жахливі 75 %. Складно уявити, що колись лідера сегмента перетворили на «звичайний» хетчбек.
Що можна було зробити інакше
- Залишити виробництво бензинових і дизельних версій поруч з електричними, розширивши модельний ряд.
- Перенести збірку до Мексики (де витрати на робочу силу близько $5 000 на рік, тоді як у Німеччині – $60 000, що дозволяє утримувати нижчу ціну).
- Не забувати про переваги попередніх поколінь: запропонувати більш широкий вибір двигунів та коробок передач.
- Знизити вартість «звичайного» Golf до рівня конкурентів – й він знову став би «мільйонером».
Чесно кажучи, якби виробник зберіг баланс між «старим» і «новим», Golf цілком міг би залишитися улюбленцем багатьох. Особливо зараз, коли на ринку майже немає достойної конкуренції: багато автовиробників дедалі більше переходять на електрокари та кросовери, забуваючи про компактні хетчбеки.
Невеликий факт наприкінці
Чи знаєте ви, що саме Golf восьмого покоління у 2021 році вперше отримав функцію автономного водіння рівня 2? Для багатьох це стало сенсацією: компактний хетч отримав «круїз-контроль», який сам гальмує, прискорює і тримає смугу. На жаль, тоді ціна вже перевищувала $40 000, і це не врятувало продажі. Сучасний світ, здається, дедалі частіше обирає «великі іграшки» замість перевіреної класики.