
Коли чуєш, що колись шалено популярні електромобілі Ford та Kia майже не купують — важко не здивуватись. Але дані говорять самі за себе: нещодавнє опитування AAA демонструє зниження інтересу до EV. Якщо в 2022 році 25% респондентів були готові придбати електромобіль, то зараз таких лише 16%. Виходить, емоції й слова розходяться з діями.
Ціни, пробіг та інфраструктура: втрата захоплення
Гроші, пробіг та зарядки — це три стовпи, на яких тримається віра в майбутнє EV. 62% опитаних вважають, що ремонт батареї коштує майже як невеликий автомобіль, а 59% скаржаться на високу стартову ціну. Інші називають головним страхом «зовсім не заряджатися»: 57% сумніваються, що електромобіль протягне довгу подорож, 56% лякаються невеликої кількості зарядних станцій (цікаво, що за минулий рік кількість швидких зарядок зросла лише на 5%, хоча сподівалися на значно більше), а 55% нарікають, що реальний пробіг часто менший за паспортний і особливо страждає в холод чи спеку.
Між обіцянками та фактами
Скільки б не говорили про користь для довкілля, реальні покупки показують, що люди думають насправді. Зараз лише 23% вірять, що до 2030 року більшість авто буде на батареях, хоча в 2022-му так вважали 40%. Багато хто зрозумів, що суттєве «зниження цін» здебільшого забезпечували дотації та компенсації виробникам бензинових машин. Наприклад, Kia зробила модель EV9 фактично недоступною: у травні її продажі впали на 98,3% — всього 37 реєстрацій, хоча рік тому цифри були в рази вищі. Тим часом бензинові седани, як-от K5, раптово почали продаватися на 256% більше.
Куди прямує тенденція?
Очевидно, що багато американців налякалися можливого здорожчання бензину або втрати зручності — в результаті EV тепер видаються дорожчими й менш надійними. Цікаво, що федеральні субсидії нікуди не зникли, але люди перестали вірити в «зелену революцію». І навіть Ford у травні продав на 25% менше електрокарів, ніж торік, і тепер розглядає скорочення виробництва.
Думка редактора
Особисто я вважаю: електротранспорт — це класна ідея, але масовий перехід залежить від реальної економії, розвиненої мережі зарядних станцій та доступного сервісу заміни батарей. Наразі ж покупці повертаються до перевіреного бензину. Однак ніхто не заважає за кілька років знову змінити думку і дати EV другий шанс — головне, щоб відбувся реальний прорив, а не просто гарні обіцянки.